PIRÁTSKÉ LODĚ - Bojer

PIRÁTSKÉ LODĚ

Bojer

(též bojort)
(a. boyer; n. r Bojer; hol. boier)
Vznikl koncem 16. století v okolí Holandska. Byl určen jak pro obchodní, tak pro válečné účely. Používal se při pobřežní plavbě i plavbě na volném moři. Trup byl bachratý (což bylo v té době obvyklé), měl rovný kýl, který byl ukončen na příďovém a záďovém vazu. Korma byla vysunuta za zadní vaz a při ní byl na úrovni paluby vytvořen přístřešek pro lodní posádku. Na každém boku měl stabilizační lopatici. Délka trupu dosahovala přibližně 20 metrů, šířka okolo 6 metrů a ponor byl asi 2 metry. Poměr délky k šířce byl většinou 3 : 1, jak bylo v tehdejší době obvyklé. Nosnost byla několik desítek tun. Stěžně byly převážně dva, hlavní (až na výjimky jednodílný) a zadní (vždy jednodílný), posazený v prostoru kormy. Rovněž čelen byl vytvořen z jediného kusu a vybíhal poměrně daleko před přední vaz. Ve středu kormy byl osazen krátký záďový peň, sloužící pro uchycení ovládacího systému latinské plachty. Vlastní oplachtění bylo nejčastěji provedeno pomocí hlavní rozpěrové vratiplachty na hlavním stěžni a latinské plachty na zadním stěžni (besanu). Doplňkem plachtoví byly 1 - 2 kosatky a blinda. Variantou bojeru byl ráhnový bojer.

Bojer ráhnový


Varianta bojeru. U těchto lodí bylo používáno ve větší míře příčných (ráhnových) plachet. Hlavní plachta byla buď doplňována příčnou (ráhnovou) plachtou, upevněnou na čnělce hlavního stěžně, nebo byla tato rozpěrová vratiplachta zcela nahrazena plachtou ráhnovou.