Parancella

Malý plachetní člun pro pobřežní plavbu ve Středomoří (Apeninský poloostrov, Tyrhénské moře). Vznikla pravděpodobně v okolí Neapole koncem 18. století. Nejčastěji byla používána k rybolovu a pro pobřežní plavbu, i když její plavební schopnosti jí dovolovaly plavbu i na otevřeném moři. V království obou Sicílií (kolem roku 1800) byla též používána ve válečném námořnictvu jako dělový člun, který byl obvykle vyzbrojen jedním dvacetičtyř liberním dělem s dlouhou hlavní. Při bezvětří, které je ve Středozemním moři časté, byla loď poháněna vesly, kterých bylo zejména u vojenských typů až 10 párů.
Trup plachetnice byla založen na mírně šikmém kýlu, pozvolna klesajícím směrem k lodní zádi. Délka lodi se pohybovala mezi 15 až 20 metry, šířka byla okolo 5 metrů a ponor dosahoval téměř 1,5 metru. Poměr délky k šířce byl přibližně 3 : 1, nosnost plavidla byla asi 20 tun.
Plachetnice byla vybavena jediným stěžněm, tvořeným mírně dopředu nakloněným pněm bez čnělky. Jednoduchý čelen byl upevněn na dolní části stěžně a jeho druhý konec byl lany a klapkami připevněn k přednímu vazu. Oplachtění bylo provedeno pomocí podélných plachet - většinou hlavní latinské plachty a jednoduché kosatky. Taková takeláž umožňovala prancelle dobrou pohyblivost a slušnou rychlost.