Pinasa

(n. Pinasse, pův. též Spiegel nebo Spiegelshiff; a. pinace, pův. též mirror-ship; fr. pinace nebo pinasse, pův. též espinace)

1.
Vznikla v průběhu 17. století v Holandsku a velmi brzy se rozšířila. Díky svým plavebním schopnostem byla používána ve válečném námořnictvu a pro dálné plavby.
Trup pinasy byl zaobleného tvaru s hruškovitým profilem, poměrně plochým dnem a výrazným galionem. Přední kastel téměř vymizel, naproti tomu zadní palubní nástavby dosáhly až několikapatrového členění, a tím i značné výšky. Záď lodi byla rozdělena na dvě zrcadla. Dolní, tzv. vodní zrcadlo, bylo proti dosavadním typům velmi výrazné. Horní zrcadlo, ukončující kastel, mělo téměř celou svoji plochu pokrytou malbami. Díky těmto zrcadlům získala loď také název "zrcadlová loď". Pinasa mívala zpravidla 24 děl, umístěné na kryté palubě. Délka trupu byla 30 až 40 metrů, šířka okolo 10 metrů a ponor dosahoval asi 6 metrů. Nosnost lodi se pohybovala mezi 500 až 1000 tunami.
Pinasa měla vždy tři stěžně, které se skládaly buď ze dvou nebo ze tří dílů (peň a jedna nebo dvě čnělky) podle velikosti pinasy. Čelen byl většinou zhotoven z jediného kusu a na konci byl opatřen malým pněm (bovenem), který sloužil pro umístění tzv. horní (bovenové) blindy. Oplachtění bylo velmi podobné fregatovému typu s převahou příčných (ráhnových) plachet, pouze na zadním stěžni (besanu) byla osazována latinská plachta.

Pinasa francouzská

 

2.
Pinasa byl také název pro velký a rychlý člun, který byl používán na velkých plachetnicích pro pomocné služby.