PIRÁTSKÉ LODĚ












Než začnete stavět



Dříve než se pustíte do stavby, přečtěte si několik rad zkušených modelářů.


  1. Nic neošidit - sto dokonalých dělových lafet udělá model krásným , ale jedna zkažená kresba nebo špatně nalepená lišta ho spolehlivě pokazí.
  2. Důležité jsou plány - stavět bez plánů je nesmysl , to asi pochopí každý , ale je nutné si naplánovat i to, jak bude stavba pokračovat. Trhat obložení trupu, protože jste na něco zapoměli, je velmi frustrující zážitek.
  3. Dvakrát měř, jednou řež - tak to tady neplatí. Desetkrát promyslet, pětkrát přepočítat, třikrát nakreslit a pak řezat a lepit. A půjde-li to, tak nejdříve vše udělat na zkoušku a pak na ostro.

Doporučený postup


  1. Slepte kýl a nalepte na něj žebra, která končí ve výšce poslední paluby, táhnoucí se přes celý trup.
  2. Oplaňkujte trup do výšky první paluby, která je viditelná, a pak do kýlu vlepte stěžně a do předního stěžně zasaďte čeleňový peň.
  3. Nalepte palubu a oplaňkujte trup do výšky druhé vyditelné paluby
  4. Na spodní palubu nalepte všechny doplňky ( děla , žebříky , vrátky , apd.) a položte druhou palubu.
  5. Takto postupujte, dokud se nedostanete na úroveň horní paluby.
  6. Jak tuto položíte , nalepte nadstavby.
  7. Dokončete trup, připevněte všechny doplňky ( sochy , děla , vrátky , sudy , atd.) a dokončete nátěry.
  8. Na pně stěžňů připevněte čnělky , koše a vyrobte provazové žebříky.
  9. Navažte ráhna a plachty.
  10. Dokončete lanoví.


  11. 1.

    Při stavbě trupu se na začátku jedná spíše o hrubou práci, ale i zde je přesnost maximálně nutná. Jestliže při lepení kýlu a žeber zjistíme, že jste kýl ohnuli, nebo budete mít špatný tvar trupu, už to nikdy neopravíte

    2.

    Kýl a žebra slepujte dvouložkovým epoxidovým lepidlem. Schne sice dva dny, ale budete mít minimálně hodinu na to , aby jste vše ještě změnili, zkontrolovali a opravili

    3.

    Udělejte si do kýlu zářezy, do nichž pak vlepíte stěžně, a dávejte si pozor, aby tento zářez měl potřebný úhel. Tah lanoví pak nese celý trup, navíc stěžeň přilepený na palubě nijak zvlášť nedrží.

    4.

    Žebra dělejte dutá, ne plná, a než je přilepíte na kýl, dobře si vyzkoušejte , jsou-li přesná a že na kýlu budou přesně sedět. Pak žebra přilepte a nechte lepidlo důkladně proschnout. Nezapomeňte při jejich konstrukci, že na nich bude ještě 2 milimetry široká obšívka trupu a že plány průřezu trupu udávají vnější rozměry - ať nakonec nemáte model širší, než byl ve skutečnosti.

    5.

    Neurychlujte schnutí lepidla teplem například tím , že kýl s žebry vložíte do trouby. Na 99% se kýl a žebra zkroutí a můžete je vyhodit.


    Jakmile máte kostru hotovou můžete ji začít plaňkovat ( plaňkování je oblepení kostry trupu lištami ). Co se materiálu týče, používají se nejčastěji smrkové lišty o tloušce 2 milimetrů a šířky dle potřeby. vyrábí se i lišty široké 1 milimetr, ale u těch je nebezpečí, že se jimi " prosmirkujete " při vyhlazování nerovností, šírší lišty se pro změnu zase špatně ohýbají.

    Plaňkování

    6.

    Nalepte lištu přesně v úrovni dolní paluby a pak postupujte dolů tak dlouho, dokud je průřez trupu svislý.

    7.

    Lišty lepte vždy v párech po jedné na každé straně a nechte důkladně zaschnout - tady už nemusíme používat epoxid, stačí Herkules. Kdyby jste totiž nalepili nejprve celou jednu stranu, trup se zkroutí.

    8.

    Pak začněte lepit lišty od kýlu nahoru a trup uzavřete.

    9.

    Při lepení lišty nepřichycujte špendlíkem. Je to sice snadnější, ale v trupu zůstávají díry, kterých se jen velmi obtížně zbavíte a navíc špendlíky lištu roztáhnou a zůstávají pak mezery, které musíte tmelit. Pro přichycení jsou vhodné například kolíčky na prádlo.

    Ohnout lištu do nejrůznějších tvarů tak, aby se nezlomila, je celkem jednoduché. Lištu nejdříve oříznete a osmirkujete do tvaru, jaký je potřeba, a pak část, kterou ohýbáte , ponoříte do vařící vody. dřevo nádherně změkne a dá se se ohýbat téměř li-bovolně. Důležitý je směr let na liště, které by měly jít ve směru délky lišty. Pokud je model dlouhý, střední část lišty asi nenemočíte, ale to by nemělo vadit. V těchto místech se trup většinou nijak zvlášť neohýbá, nebo vám pomůže pára, která udělá tutéž práci stejně dobře jako vařící voda, jen to déle trvá. Většina historických plachetnic má v úrovni palub několik zesílených trámů. Ty se dělají z lišt širokých 4 milimetry. Jejich ohýbání je obtížné, ale ne nemožné.